Anna Hoogmoed nieuwe Master Onderwijskunde (MEd)

Vandaag heeft Anna Hoogmoed met succes haar afstudeerwerk ‘Stage onboarding
Het versoepelen van de overgang van onderwijs naar praktijk’ verdedigd. Er is gedurende de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de problematiek van stages. Er is ook veel verbeterd in de praktijk van stages, zowel in het middelbaar (bpv) als het hoger beroepsonderwijs. Toch zijn er nog diverse verbetermogelijkheden. Eén zo’n verbetering betreft de voorbereiding van studenten verpleegkunde op de stage. Uit onderzoek is gebleken dat de psychische en sociale belasting van studenten tijdens de stage zwaar is en dat dit een belangrijke factor is die meespeelt bij het voortijdig beëindigen van de opleiding. Uitval is op zich al spijtig voor alle betrokkenen, maar als dat aan het eind van de opleiding ten gevolgde van de stage gebeurt, is dat extra zorgwekkend, ook al omdat er een grote en nog toenemende vraag is naar afgestudeerde medewerkers in de zorg.

Anna Hoogmoed heeft een bijdrage geleverd aan deze problematiek die een lokale opleiding of afdeling overstijgt. Ze heeft met een groot aantal actoren in de regio Rotterdam-Rijnmond een toolbox ontwikkeld voor de opleidingsafdelingen van de zorginstellingen om studenten beter voor te  bereiden op hun stage. Deze toolbox is niet alleen bruikbaar in genoemde regio, maar kan worden ingezet binnen alle instellingen voor gezondheidszorg in Nederland ten behoeve van de onboarding van studenten bij stages in de verpleging.

Gefeliciteerd Anna met dit mooie en goede resultaat!