Op 25 februari heeft Arnold van der Heijden op succesvolle wijze zijn afstudeerwerk voor de opleiding Master Onderwijskunde gepresenteerd en verdedigd. Het thema was het waarderend coachen van scholieren in het voortgezet onderwijs. Het afstudeerwerk is uitgevoerd binnen het Jan Tinbergen College (JTC). Het doel was het stimuleren van de waarderende coaching van scholieren. Er is een spel ontwikkeld waarmee waarderend coachen in klasse-situaties kan worden gestimuleerd. De essentie hiervan is dat er meer gebruik gemaakt zou gaan worden van het waarderend werken. Het spel is bedoeld voor de docenten. Het spelen van het spel zou een goede vorm van teamgerichte professionele ontwikkeling kunnen zijn. Er was voorafgaand aan de afstudeeropdracht al het nodige gebeurd. Er is advies gegeven over inspiratiedagen, leren van elkaar, de gesprekscyclus, en een inductieprogramma voor nieuwe docenten/stagiaires. Er is een nulmeting uitgevoerd waarbij de mate van waarderend coachen en de tevredenheid en de motivatie van de scholieren zijn bepaald en er is gekeken naar hun leerresultaten. Daarbij is gebruik gemaakt van lesobservaties en exit-tickets voor de scholieren. Op deze tickets kon de scholieren aangeven hoe tevreden ze waren over de les en de docent, of de docent de scholieren met hun naam aansprak, of de docent wist wat de scholieren al konden en of de docent de scholieren positief benaderde. Ook was er ruimte voor overige opmerkingen. Op grond van de contextanalyse en literatuuronderzoek zijn drie oplossingsalternatieven voorgesteld: intervisie, lesson study en serious gaming. Er zijn diverse criteria opgesteld om deze alternatieven te wegen. Op grond van de weging is gekozen voor serious gaming. Daarbij zijn de elementen van waarderend onderzoeken gebruikt: verkennen en verwoorden, vertellen, verbeelden, vormgeven, verwezenlijken en valueren en ontwikkelen. Het spel bestaat uit een bordspel met kaartjes. Het spel begint met een klassensituatie (blauwe kaartjes), via verkennen (gele kaartjes), vertellen, verbeelden, vormgeven en verwezenlijken (groene kaartjes), naar valueren (rode kaartjes). Er is een handleiding gemaakt waarin het spel wordt uitgelegd. In totaal heeft het spel meer dan 1000 speelvarianten. De opzet van het onderzoek bestond uit deelname van 15 docenten van de mavo-onderbouw met in totaal 160 leerlingen. De resultaten zijn als volgt: er is inderdaad meer waarderend coachen waargenomen, de tevredenheidsscore is gestegen van 3,48 naar 3,82 (= +8,5%), en er was sprake van directe feedback en transfer. Gefeliciteerd Arnold met het prachtige resultaat van deze afstudeeropdracht. Dank Martijn van Schaik voor de beoordeling en discussie tijdens de verdediging.
Previous